Tuesday, 12 September 2017

Bab 14: Bentuk Komunikasi Di Khalayak

Bentuk Komunikasi Di Khalayak

Ø  BENTUK-BENTUK KOMUNIKASI DI KHALAYAK
a.       Pidato/Syarahan
b.      Perbahasan
c.       Forum
d.      Ucapan
e.       Temuramah
f.       Pengacaraan majlis
g.      Taklimat
h.      Pengendalian mesyuarat
i.        Ulasan dan komentar

Ø  PIDATO / SYARAHAN
ü  Pengucapan yang disampaikan secara individu kepda khalayak untuk menjelaskan dan menghuraikan sesuatu topik.
ü  Mempengaruhi para pendengar supaya bersetuju dengan apa yang disampaikan.

Ø  Penyediaan teks pidato / syarahan           
Pembuka Kata
Isi atau amanat
·         Bahagian ini menyatakan penghargaan kepada para hadirin dan pihak-pihak tertentu yang mengundang pemidato untuk menyampaikan syarahan yang berkenaan.
·         Bahagian ini merupakan permulaan atau pendahuluan kepada isi syarahan.
·         Biasanya, takrif atau penjelasan tajuk syarahan perlu diberikan dalam bahagian ini.
Penutup Isi/amanat
Penutup
·         Penutup isi ialah kesimpulan yang dibuat berdasarkan isi yang terdapat dalam syarahan tadi.
·         Merupakan bahagian yang terakhir.
·         Dalam bahagian ini, pemidato perlu merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada pihak penganjur, melafazkan ribuan ampun dan maaf serta menyampaikan harapan agar syarahan tadi akan memanfaatkan para hadirin.

Ø  ASPEK-ASPEK PENTING DALAM PENYAMPAIAN SYARAHAN YANG BERKESAN
ü  Kelancaran
·         Berkeyakinan tinggi terhadap diri dan pengetahuan yang sedia ada.
·         Elak menggunakan wacana seperti ‘eh’, ‘em’, atau ‘ya’.
·         Sampaikan syarahan mengikut tempoh sederhana, elakkan terlalu laju atau perlahan.

Ø  Nada dan Intonasi
ü  Suara sedap didengar dan menarik.
ü  Nada dan intonasi haruslah dipelbagaikan dan dikawal untuk tujuan yang tertentu. Contohnya:
·         Nada tinggi dan bersemangat: apabila hendak menarik minat atau perhatian.
·         Nada perlahan: apabila hendak merayu dan meminta simpati.
·         Nada sederhana tetapi mesra: apabila memujuk
·         Nada propaganda: apabila hendak mempengaruhi pendengar.
·         Nada tinggi dan lantang: apabila hendak membakar emosi pendengar.

Ø  Kecekapan Berbahasa
ü  Syarahan yang berkesan disampaikan dengan menggunakan bahasa yang tepat dan indah.
ü  Ciri-ciri penggunaan bahasa yang baik:
·         Pemilihan penggunaan yang tepat dan menggunakan bahasa yang gramatis.
·         Aras bahasa bersesuaian dengan audien.
·         Unsur-unsur keindahan bahasa diselitkan ke dalam syarahan untuk menarik minat audien. Contohnya: pantun, bahasa kiasan, peribahasa, dan juga perumpamaan.
·         Penggunaan ayat yang mampu mempengaruhi emosi dan menarik minat.
·         Penggunaan laras bahasa yang sesuai dengan tajuk dan audien.
·         Penggunaan bahasa yang bertatasusila dan beradab.

Ø  Gaya Penyampaian
ü  Gerak tangan, mata dan badan hendaklah diselaraskan untuk menekankan fakta.
ü  Jangan kaku atau beraksi berlebihan.
ü  Mimik muka ikut penekanan suara iaitu senyum apabila gembira, sedih apabila gundah, marah apabila emosi tinggi.
ü  Pandang tepat ke arah audiens untuk mewujudkan ‘eye contact’ yang sesuai.
ü  Selitkan unsur humor dalam penyampaian dan jangan tunjukkan wajah yang terlalu serius.
ü  Pakaian kemas dan sesuai dengan majlis.

Ø  PERBAHASAN
ü  Syarat-syarat perbahasan:
·         Setiap pasukan terdiri daripada tiga orang peserta utama (seorang ketua dan 2 orang pembantu) dan seorang simpanan.
·         Peserta pertama diberikan masa selama 7 minit.
·         Peserta kedua dan ketiga diberikan masa selama 6 minit.
·         Penggulung diberikan masa selama 7 minit.
·         Penggulung ialah peserta pertama bagi setiap pasukan.
·         1 minit sebelum masa tamat, loceng amaran akan dibunyikan sekali. Apabila masa sudah tamat, loceng akan dibunyikan 2 kali. Markah tidak akan diberikan kepada sebarang hujah yang disampaikan oleh pembahas setelah loceng penamat dibunyikan.
·         Pembahas tidak dibenarkan mengkritik peribadi pihak lawan, orang tertentu, agama dan kebudayaan sesuatu kaum tertentu serta mengemukakan isu-isu sensitif. Markah akan ditolak sekiranya pembahas melanggar peraturan ini.
·         Pengerusi berhak menegur sesiapa yang melanggar peraturan-peraturan tersebut. Sekiranya pembahas tidak menghiraukan tegurannya, pengerusi berhak menghentikan perbahasan pembahas itu.

Ø  Ciri-ciri Pembahas Terbaik
ü  Keilmuan
·         Memahami tajuk dengan jelas – isi, fakta, contoh dan bukti perlu dikuasai.
·         Analisis tajuk dengan teliti.

ü  Kecekapan Berbahasa
·         Disarankan supaya dapat menguasai tatabahasa dengan baik.
·         Mahir menggunakan bahasa yang bertatasusila supaya dapat menaympaikan maksud dengan jelas dan tepat.
·         Bahasa yang digunakan mudah difahami dan tidak mengelirukan.

ü  Gaya Penyampaian
·         Lancer semasa berhujah.
·         Kesesuaian nada dan intonasi dititikberatkan.
·         Kawal emosi dan pandai sesuaikan mimik muka serta gerak lakunya dengan keadaan.

Ø  PENYEDIAAN TEKS
ü  Persiapan rapi
·         Persediaan sebelum memulakan ucapan.
·         Kecekapan berbahasa dalam bahasa yang digunakan.
·         Pengetahuan yang mendalam.
·         Sikap suka bertanya, suka mendengar, berfikiran kritis.

ü  Memancing pendengar
·         Ucapan dimulakan dengan ungkapan-ungkapan yang dapat menarik perasaan dan hati para khalayak.
·         Fokus “siapa yang akan hadir”.

ü  Mengadun Maklumat
·         Mengumpul maklumat, data dan statistik.
·         Hubungkaitkan maklumat-maklumat itu.

ü  Menfokuskan kepada tema
·         Penting, tidak lari daripada tema, masa, dan juga khalayak.
·         Mencari beberapa maklumat daripada pelbagai sumber.

Ø  Mendapatkan apresiasi dengan tepukan gemuruh
ü  Satu penghargaan daripada pendengar.
ü  Perlu bersedia dengan statistik, anekdot, contoh, perbandingan dan retorik.
ü  Jangan ambil contoh, statistic yang salah dengan tema ucapan.
ü  Contohnya:
·         Tema penagih dadah di Malaysia.
(perlu dapatkan statistik terperinci dari KKM)

Ø  Statistik dan Anekdot
ü  Data yang sebenar (bil/peratus dan tinggi/rendah)
ü  Secara tidak langsung meningkatkan kepercayaan pendengar.
ü  Anekdot merupakan cerita atau peristiwa yang digunakan untuk mengukuhkan lagi ucapan.

Ø  Contoh dan Perbandingan
ü  Kita perlu memberi contoh yang boleh menyentuh perasaan dan lebih kepada perubahan positif.

Ø  Bermain dengan Retorik
ü  Retorik ialah ungkapan-ungkapan yang diulang-ulang, ditekankan maksud yang hendak serta dapat menaikkan semangat khalayak yang mendengar.
ü  Contohnya:
·         Ketika kempen plihanraya.
·         Perhimpunan “sempena peperiksaan yang bakal dihadapi pelajar”.

Ø  FORUM
ü  Sebuah majlis perbincangan mengenai sesuatu perkara dan persoalan.
ü  Khalayak bertukar-tukar pendapat dengan penceramah.
ü  Dikawal oleh seorang fasilitator.
ü  Lazimnya terdapat tiga atau empat penceramah.
ü  Bentuk-bentuk forum:
·         Forum Panel
·         Forum Perbahasan
·         Forum Temu Ramah
·         Forum Kuliah
·         Forum Simposium

Ø  Forum Panel
ü  3-5 orang.
ü  Tajuk diberikan terlebih dahulu untuk membuat persediaan.
ü  Semasa forum berlangsung, pengerusi mengemukakan persoalan untuk memudahkan panel-panel membentangkan pendapat mereka.
ü  Akhir forum, pengerusi membuka majlis untuk penonton menanyakan soalan / pandangan.
ü  Pengerusi membuat kesimpulan.

Ø  Forum Perbahasan
ü  4 orang ahli panel.
ü  Tajuk bersifat kontroversial.
ü  Tajuk diberikan terlebih awal kepada panel untuk membuat persediaan.
ü  Semasa forum, panel bergilir-gilir bentang hujah mereka menerusi pengerusi forum.

Ø  Forum Temu Ramah
ü  Mirip kepad aktiviti menemuramah seseorang tokoh.
ü  Biasanya, pakar rujuk dijemput untuk menyampaikan pendapat dan fakta secara spontan melalui soalan-soalan yang dikemukakan oleh pengerusi.
ü  Selepas itu, sesi soal jawab diadakan antara penonton dengan pakar.

Ø  Forum Kuliah
ü  Seorang pakar dijemput untuk sampaikan kuliah.
ü  Selepas itu, penonton akan berinteraksi sesama sendiri.

Ø  Forum Simposium
ü  3 atau 4 orang ahli.
ü  Setiap ahli diberikan tajuk untuk sediakan kertas kerja.
ü  Selepas itu, bentang kertas kerja secara bergilir-gilir.

ü  Pengerusi membuka majlis soal jawab.

1 comment:

  1. Darksiders Genesis Review - Free Demo PSN Play 188bet 188bet ボンズ カジノ ボンズ カジノ betway login betway login 572bet9ja : tomorrow sure win : casinoinjapan

    ReplyDelete

Tokoh Negara Malaysia

Rosli Dhobie ·          Sebagai anak muda yang berhati waja daripada kumpulan Rukun 13, beliau tidak bersetuju dengan cara rundingan ya...